Elektrisch rijden; al rijdend besparen

Al rijdend besparen, wie wil dit nou niet? In deze column legt André Brontsema, expert op het gebied van elektrisch rijden, uit hoe dat zit.
Geschreven door het Redactieteam
9-9-2022 | Leesduur 5 min
Geschreven door het Redactieteam, XLLease
9-9-2022 | Leesduur 5 min
Elektrisch rijden in stroomversnelling

Elektrisch rijden komt, qua efficiency, het meest tot z’n recht in een stedelijke omgeving. Daar is de snelheid niet hoog en wordt er veel opgetrokken en afgeremd. Een brandstofauto verbruikt extra brandstof tijdens het optrekken. De elektromotor van een elektrische auto kan direct maximaal koppel leveren. Koppel is één van de belangrijkste factoren bij acceleratie: het is het draaimoment dat de wielen op de weg brengen. Dit maakt het optrekken heel gemakkelijk. 

Wat een elektrische auto uniek maakt, is dat wanneer u het stroompedaal loslaat er energie wordt geregenereerd. Dat komt omdat de elektromotor dan als dynamo werkt. De vertragende werking van de dynamo (de weerstand die u kent van een dynamo van vroeger tegen een fietsband, dan moest u immers ook zwaarder trappen) remt uw auto af en wekt tegelijkertijd stroom op. 
 
In de D stand doet de auto dat beperkt. In de B stand, B staat voor Brake, remt de auto meer af. De opgewekte stroom wordt opgeslagen in de batterij van uw auto. Op deze manier kunt u tot zo’n 10%  aan rijbereik terugwinnen. Als de batterij koud is, omdat u bijvoorbeeld de auto niet aan het laadpunt heeft gehad gedurende een koude nacht, dan werkt het regenereren in het begin niet. Ook bij een volle batterij werkt het regeneratief remmen eerst niet. 

 

ECO modus van een elektrische auto

Afhankelijk van het merk van uw elektrische leaseauto zal deze over een ECO of een Chill modus mogelijkheid beschikken. In deze modus verbruikt de auto minder energie, omdat er minder vermogen beschikbaar is. Best handig, omdat u lang niet altijd het volle vermogen van een elektrische auto nodig hebt.

 

Altijd laden, als het kan

Indien u de mogelijkheid heeft, is het verstandig om de auto aan een laadpunt te hebben. Dan werkt de batterijkoeling en/of verwarming. Daarmee is de batterij, in alle jaargetijden, altijd op de juiste temperatuur. Een koude batterij verbruikt bij vertrek meer energie dan anders, omdat er energie nodig is om zichzelf weer op de juiste temperatuur te krijgen.

 

Voorverwarmen van een elektrische auto

Het is mogelijk om uw elektrische auto voor te verwarmen voor vertrek. In de winter zijn de ramen dan schoon en ijsvrij. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit heel comfortabel én veilig rijden is. De binnentemperatuur hoeft niet zo hoog als er elektrisch verwarmbare stoelen in zitten. De stoelverwarming een standje hoger zetten is beter dan de verwarming een graad hoger zetten. Ook dat scheelt weer energie, dus rijbereik. 

 

Snelheid en bandenspanning

In de winter is de lucht 15% dichter dan in de zomer, dit zorgt voor extra verbruik. Met het toenemen van uw snelheid neemt de luchtweerstand kwadratisch toe, daarom is 100 km/u veel beter voor uw verbruik dan 130 km/u. De bandenspanning is van groot belang voor het verbruik én uw veiligheid. Het is het enige contact met de weg, dus goede grip is van levensbelang. De juiste bandenspanning zorgt voor een goede mix van de minste weerstand en de meest maximale grip. Elke 14 dagen uw bandenspanning controleren is dan ook geen overbodige luxe. Uw banden gaan langer mee, het is veiliger en het is beter voor uw verbruik. Zo kunt u dus rijdend besparen en wie wil dat nou niet? 
 
 
André Brontsema
Eigenaar Later Academy & EV Academy
andre@later.academy

 

 
Elektrisch rijden
Auto nieuws
Geschreven door het Redactieteam
9-9-2022 | Leesduur 5 min
Geschreven door het Redactieteam | XLLease @ XLLease
9-9-2022
Lees meer over:
Delen